De Vlaamse Waterweg heeft woensdag de nieuwe stalen boogbrug over het Albertkanaal in Eigenbilzen opnieuw voor alle verkeer geopend. De herbouw van de brug kadert in het verhogen van de doorvaarhoogte van de bruggen over het Albertkanaal tot 9,10 meter om zo het goederenvervoer over water te stimuleren. Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd.
De Vlaamse Waterweg heeft de ambitie om tegen eind 2022 de laatste brug op hoogte te hebben. De Vlaamse Waterweg investeerde 8,5 miljoen euro in de nieuwe en hogere brug in Eigenbilzen.
De brug heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Bij het ontwerp werd rekening gehouden met de voorzieningen voor voetgangers en fietsers.
De Vlaamse Waterweg wil het Albertkanaal aantrekkelijker maken voor ondernemingen, om zo de stap naar vervoer over water te zetten. Op die manier moet de binnenvaart bijdragen aan de oplossing voor de verkeerscongestie in Vlaanderen.
Vandaag is de doorvaarthoogte van de huidige bruggen echter te beperkt. Daarom worden alle bruggen stelselmatig verhoogd tot 9,10 meter. Ook de breedte onder de bruggen wordt vergroot.
"De hogere doorvaarhoogte verhoogt het rendement van de binnenvaart in het algemeen en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart in het bijzonder. Hierdoor ontstaan ook bijkomende mogelijkheden voor kleinere zeeschepen en uitzonderlijke transporten.
Door de verhoging van de bruggen kunnen schepen optimaler worden beladen en daalt de transportkost per eenheid", zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg.
In Zutendaal werd eind december 2017 het startschot gegeven voor de herbouw van 7 bruggen over het Albertkanaal. Het ging om de bruggen in Zutendaal, Stokrooie, Kwaadmechelen Zwartenhoek, Eindhout, Geel-Stelen, Herentals-Lier en Eigenbilzen. Met deze brug in Eigenbilzen is de laatste brug open voor het verkeer.
Eind april 2019 ondertekende De Vlaamse Waterweg een overeenkomst om nog eens 8 bruggen over het Albertkanaal te herbouwen. Het gaat om de bruggen in Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals (Herenthoutseweg), Kuringen en de Hoogmolenbrug (Schoten).
Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 14 andere bruggen in uitvoeringsfase. "Op die manier zetten we nog een tandje bij en houden we het project voor het verhogen van de bruggen op schema", vertelt ingenieur Chris Danckaerts.
"Door ons waterwegennet toekomstgericht uit te bouwen, zullen we nog meer ondernemingen kunnen overtuigen om de binnenvaart in te schakelen in hun logistieke keten."
"De recente uitbreiding van de bedieningstijden op het Albertkanaal en de voortgang van het project voor het verhogen van bruggen zal het Albertkanaal nog aantrekkelijker maken als groen, veilig en competitief alternatief voor het wegtransport", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).
"En dat past perfect in mijn beleid om de binnenvaart nog prominenter naar voor te schuiven wanneer het op goederenvervoer aankomt."